כיום, טויוטה הינה יצרן הרכב העצמאי הגדול בעולם. עשורים רבים עברו עד שיצרן הרכב היפני הגיע למעמד זה מאז השקת הרכב הראשון מתוצרת החברה בשנת 1936.
חברת Toyota Motor Company נוסדה למעשה בשנת 1937, שנה לאחר פיתוח אב-הטיפוס, ה-Model AA. הרכב היה בעל מנוע שישה צילינדרים בנפח 3389 סמ"ק שעוצב בהשראת קרייזלר. הימים הראשונים של החברה לא הראו שום עתיד לחברה, אך הירתמות החברה למאמצי יצרני הרכב היפני במלחמת העולם סייעו לחיזוק מעמד החברה ולעלייה בהכנסותיה.

ניסיון התמזגות ושיתוף פעולה עם חברת פורד עלה בשנת 1950, במטרה לצמצם את פערי הטכנולוגיה בין יפן לארה"ב בכל הנוגע לתעשיית הרכב, אך ניסיון זה עלה בתוהו. באותה שנה, החל לראשונה ייצוא רכבי הטויוטה מעבר לגבולות יפן, תוך התמקדות בשוק דרום מזרח אסיה, אמריקה הלטינית והקריביים.
סימנים ראשונים לביסוס מעמדה של טויוטה כיצרן רכב בתוך עולם הרב העולמי היו בשנת 1956, כשדגם ה-Crown יצא למסע באורך 48,500 ק"מ, מלונדון לטוקיו, נהוג על-ידי שני עיתונאי רכב. המסע ארך שמונה חודשים.

בשנת 1958 השתתף לראשונה רכב מתוצרת יפנית במרוץ ראלי בינלאומי, ראלי אוסטרליה. הרב סיים במקום השלישי בקטגוריית רכבי יבוא בראלי שאורכו 16,000 ק"מ.
הדרך נסללה עבור טויוטה במשך העשורים הבאים בעזרת רכבי הייצוא. היצוא לארה"ב אמנם החל בשנות החמישים המאוחרות אך הופסק בשנות השישים עקב אי התאמה לצרכי קהל הרוכשים האמריקאי. היה זה לקח חשוב עבור טויוטה שהמשיכה את הייצוא לארה"ב בשנת 1965 עם דגמים שהותאמו לשוק האמריקאי. תוך זמן קצר, הפך שוק זה להיות יעד הייצוא מספר אחד של טויוטה.
עד שנת 1962, מליון רכבי טויוטה יוצרו ודגם הקורולה, בעל ההנעה האחורית הוצג. עד שנת 1969 מליון רכבי טויוטה קורולה יוצרו.

מרכז החברה הראשון שהוקם מחוץ לתחומי יפן היה במרכז מחקר בקנטאקי, ארה"ב בשנת 1973 ובשנת 1986 הוקם מפעל טויוטה הראשון בארה"ב. בשנת 1965 החל ייצוא רכבי טויוטה לבריטניה, אך הדגמים שהוצעו למכירה היו רכבים בסיסיים בלבד. הייצוא לגרמניה, איטליה וצרפת החל בשנים 1970-71.
בשלב זה, טויוטה הוציאה לשוק את מכונית הספורט הראשונה, ה-Sports 800 שהוצגה לראשונה בתערוכת טוקיו בשנת 1964. לרכב היה מנוע בנפח 790 סמ"ק, שני צילינדרים והספק של 45 כ"ס. דגם זה היה רק טעימה לקראת דגם ה- 2000GT שהופיע בשנת 1967. מצויד במנוע בעל הספק של 150 כ"ס, נפח של 2 ליטר כפול גל-זיזים, שישה צילינדרים בטור.

ה-2000GT הייתה בזמנו מכונית העל היפנית הראשונה שנראתה והתנהגה בהתאם למראה שלה ולמרות שהתחרתה במרוצים בניהולו של קרול שלבי בארה"ב, לא זכתה המכונית להצלחה יתרה במכירות.
השלב הבא מבחינת טויוטה היה ייצור רכבים משפחתיים, פרקטיים ומתונים יותר מה 2000GT, אך במקביל המשיכה בייצור רכבי ספורט כגון ה- Celica בשנות השבעים המאוחרות, שהייתה מתחרה שווה לכל מתחרותיה בשוק האירופאי.

ייצור דגמי הקורולה ממשיך עד ימים יחד עם דגמי החברה השונים, תוך כדי שמירה על רמת מכירות גבוהות בעולם כולו. כמו כן דגמי ספורט כגון הסליקה וסדרת ה-MR האקזוטית.
