מהי מכונית קלאסית? מי הן המכוניות הזוכות להגדרה מכונית קלאסית? מה צריך להיות גילה של מכונית בכדי שתהיה מכונית קלאסית? ובכן, לאף אחת מהתשובות הנ"ל אין תשובה חד-משמעית אך דבר אחד ברור, הפרארי F40 הינה ללא כל ספק מכונית קלאסית בת ימינו.
באופן ההולם ביותר, הפרארי F40 הייתה הדגם החדש האחרון שפותח וראה אור בחייו של אנזו פרארי. בשנת 1986, מייסד החברה הורה על בניית דגם מיוחד שיפותח וישווק לרגל 40 שנות פרארי והולדת המותג. התוצאה לא אחרה לבוא ובקיץ 1987 ראתה ה F40 היוצאת דופן אור יום והייתה הפרארי המהירה והחזקה מבית פרארי עד אותו יום מכל דגמיה שמה של הפרארי F40 סימל את חגיגות 40 שנות פרארי.
שמה של הפרארי F40 מייצג את 40 שנות פרארי. ב- F40 היה שימוש בשלדתה ומכלוליה של ה- 288 GTO שיצאה במהדורה מוגבלת ועם שיפורים שהוכנסו בה הועלה ההספק ל 478 כוחות סוס מכובדים ביותר. מהנדסי פרארי בנו מכונית כביש עם ביצועי מכונית מסלול עם מהירות סופית מוצהרת של לא פחות מ-323 קמ"ש.

להבדיל מהשלדה ומכלולי הרכב, גוף ה- F40נבנה מאפס בעיצוב פינינפארינה עם קווים המזכירים את ה-288 GTO. למעשה היה זה רכב המהווה דוגמא קלאסית למכונית מרוץ שעברה התאמה לכביש ובשל כך ניתן להתווכח על רמת הפונקציונליות ברכב מסוג זה.
כונסי אוויר שולבו כמעט בכל אזור בגוף הרכב וביניהם זוג חריצים ארוכים וצרים שמוקמו מאחורי הגלגלים הקדמיים שגרמו להתזת מים מהגלגלים על הדלתות בימים גשומים וכמובן ספויילר הזנב גדול המימדים שמוקם מעל אחורי הרכב.

במקור תכננה חברת פרארי לייצר 450 יחידות מה- F40 בתקופה של שלוש שנים. כל קונה שקנה את הרכב ויצא לסיבוב הראשון ברכב חזר במצב של ריגוש עילאי ואישר שהביצועים, אחיזה, יציבות והתמורה בעבור הפרארי שהוא קנה בהחלט תואמת את ציפיותיו. בשל כך, תוך שנה אחת היעד של 450 יחידות הוכפל ל-900 יחידות ובשלהי שנת 1991 הייתה קרובה ה- F40 לסוף ימיה אך לא לפני ש- 1,310 יחידות יוצרו.
בעלי ממון רבים רצו להיות בעליה של ה- F40אך ה- F40 לא נמכרה לכל אחד ורובם זכו לאכזבה בעוד שאחרים שקנו את ה- F40 אחסנו אותה כבר מיומה הראשון מתוך ראיה הפוטנציאל של הרכב כהשקעה עתידית.
בהתאמה מלאה למראה החיצוני של ה- F40 היא צוידה במנוע V8 בעל ארבעה גלי זיזים בנפח 2936 סמ"ק והספק של 478 כ"ס. נתונים אלו הזניקו את יצירת המופת מ-0 ל-100 ב-4.5 שניות ו-18.7 שניות בלבד למהירות של 250 קמ"ש. לא פלא שאותם בעלים ברי-מזל של ה- F40 היו כל כך מרוצים מהרכב אותו רכשו.

משקלה הנמוך של ה- F40 תרם רבות לביצועים הנ"ל, 1,088 ק"ג בלבד אשר נתן למכונית יחס משקל/כוח נדיר יחסית לרכבי כביש – 1.81ק"ג לכל כוח סוס. זאת בזכות מנוע ה-V8 המצוין ששולב ב- F40. נפח המנוע הקטן יחסית שעמד על כ-3 ליטר יכול להטעות אך למעשה מנוע זה מייצר כוח עצום ששיאו ב-7,000 סל"ד והיה עשוי כולו מסגסוגת אלומיניום קלה. זוג מתוך ארבעת גלי הזיזים מונעי שרשרת מוקמו מעל כל אחת משתי קבוצות צילינדרים. יחס הדחיסה היה נמוך ועמד על 7.7:1 כתוצאה משימוש בשני מגדשי טורבו מקוררי מים ובזוג מצנני ביניים בכדי לשפר את יעילותם תוך גדישה עד 16 PSI שהם 1.103 באר.

הצלחתה של ה- F40 המשיכה עם הופעת מחליפתה, ה- F50 שיצורה נמשך בין השנים 1996-1997 והייתה למעשה גרסת כביש של מכונית הפורמולה 1 של פרארי.

