ד"ר פליקס וונקל החל בפיתוח המנוע שלימים נשא את שמו כבר בשנות החמישים אך שנים רבות חלפו עד שרעיונו המהפכני רקם עור וגידים. מספר יצרני רכב הראו עניין בטכנולוגיה החדשה והמהפכנית אך הייתה זו חברת NSU שהרימה את הכפפה ורכשה את זכויות הפיתוח והייצור. חזונה של חברת NSU היה לשלב את מנועי הוונקל באופנועים מתוצרת החברה.

בשנות השישים המוקדמות הנהלת חברת NSU הייתה משוכנעת כי מנוע הרוטרי יביא לפריצת דרך מהפכנית, עם רוטור אחד בלבד השיג המנוע ביצועים שווים ואף טובים ממנועי בוכנה סטנדרטיים ובשימוש שני רוטורים המנוע עבד בצורה שגרמה לחברת NSU להרגיש שמכאן והלאה, אין מה שיעצור אותם.
סדנת ברטונה נבחרה לעצה את המכונית החדשה אשר תונע באמצעות מנוע הוונקל, זאת על בסיס השלה של ה-Prinz. בכדי להוסיף לטכנולוגיה החדשנית של המנוע דאגו בברטונה לעצב את המכונית כמכונית בתצורת ספיידר פתוחה ומיקום המנוע באחורי המכונית. למרות מיקום המנוע מאחורי הגלגלים האחוריים, הייתה המכונית בפועל יציבה ובעלת אחיזה סבירה ביותר.

בוחני המכוניות במגאזין הרכב אוטוקאר, בחנו את המכונית בסקפטיות רבה שכן לא היו פתוחים, בלשון המעטה, לטכנולוגיית הוונקל, הסל"ד במצב עמידה לא משולב היה 1000 סל"ד, פחות או יותר כמו כל מנוע ארבעה צילינדר סטנדרטי בזמנו ועד סל"ד 2800 המנוע התנהג בצורה רגילה לחלוטין, אך מכאן, ועד 8000 סל"ד, התנהגות המנוע הייתה גמישה לאורך כל מעלה הסל"ד. הם ציפו למצוא מנוע חלש וללא מומנט אך התפלאו לגלות מנוע שכבר ב-2000 סל"ד מושך קדימה בכוח ומגיע למקסימום הקג"מ שלו כבר ב-2500 סל"ד.

נתון נוסף שלא ניתן היה להתעלם ממנו במנוע הוונקל היה צריכת הדלק הזללנית….זאת בנוסף לשחיקה מוגברת של קצות להבי רוטור המנוע. נתונים אלו, באופן מפתיע משהו, לא פגעו משמעותית במכירות הספיידר. אך עם הופעת דגם ה – RO80 החלו הבעיות האמיתיות של מנוע הוונקל.
למרות שנפח המנוע בפועל היה 497 סמ"ק, נצילות הבעירה הייתה כפולה מאשר מנוע בוכנה בנפח זהה ולמעשה המנוע נמכר כמנוע 994 סמ"ק בשל כך, מה שהציב את הוונקל בקו אחד עם המתחרות מבריטניה, הטריומף וה- MG. האצת המכונית מ-0-100 הייתה איטית למדי, גם במונחים של הימים ההם, 16.7 שניות אך נתון זה היה דומה לנתוני המתחרות.
הספיידר נמכרה בהצלחה יחסית והיוותה פתח למכירות ההמשך של המכונית הבאה מבית NSU , ה- RO80. ועם תחילת ייצורה הופסק ייצור הספיידר. לאורך 3 שנות ייצורה נמכרו 2,375 יחידות מדגם הספיידר וונקל.




