בשנת 1981 נבנתה בחשאיות ע"י פורשה המכונית בעלת ההנעה הכפולה הראשונה מתוצרתה אשר הייתה קטנה במעט מה-911 והתבססה על המרכב הפתוח של ה-911. בשנה זו הוחלט בארגון ה FISA – הגוף המפקח בעולם הספורט המוטורי, כי בכדי לאפשר למכוניות להתחרות ב- Group B עליהן לייצר מינימום של 200 יחידות מאותה מכונית סדרתית. השילוב בין פיתוח אותה מכונית הנעה כפולה ודרישת FISA היו הבסיס להולדתה של מכונית אב-טיפוס ניסיונית אשר זכתה למספר הפרויקט – 959.
יצרניות הרכב השונות החלו בתכנון וייצור מכוניות ל- Group B אשר יענו על דרישת FISA ונראה היה כי הכיוון היה מכוניות מרוץ מצוינות עם מעט יכולות כביש אמיתיות, אך לא כך היה עם הפורשה 959. לא רק שהייתה החזקה והמתקדמת ביותר טכנולוגית עם חשיפתה בשנת 1983, אלא גם הייתה מתאימה לכביש בהיבטים של נוחות נסיעה ותפעול וכן באבזור.

במבט ראשון נראה כי ה-959 הינה ממשיכה של ה-911 שכן בעיצוב המכונית והמרכב השתמשו מעצבי פורשה באלמנטים המוכרים לנו מה-911 אך בזאת הסתיים הדמיון ביניהן. ה-959 הייתה מכונית חדשה לחלוטין. המנוע היה מנוע מוגדש בזוג מגדשי טורבו המתקדים ביותר של פורשה והיה בתצורת שישה צילינדרים בוקסר (תצורה זהה למכוניות המרוץ של פורשה, ה-956/962). המנוע היה מקורר מים, כפול גל-זיזים ובשילוב תיבת הילוכים ידנית בת שישה הילוכים והנעה כפולה שעטה ה-959 קדימה עד מהירות מקסימלית של 306 קמ"ש וזינקה מ-0-100 ב-3.7 שניות (3.6 שניות ל-60 מייל לשעה). מערכת המתלים הייתה חדשנית אף היא. מערכת בקרת אחיזה ומשיכה מתקדמת שולבה לראשונה במכונית כביש מתוצרת פורשה, בטכנולוגיה המוכרת ממסלולי המרוצים.

למרות אבות הטיפוס שראו אור ועוררו הדים בעולם המוטורי וייצור מספר דגמים אשר התחרו וניצחו במרוץ פאריס-דאקאר בשנים 1984 ו1986, ייצורן של מכוניות הכביש הסדרתיות התעכב שוב ושוב עד כי עם השקתן הרשמית בשנת 1986, למרבה האירוניה, ארגון ה- FISA ביטל את קטגוריית ה- Group B, אותה קטגוריה אשר למעשה עבורה תוכננה המכונית.

עבור יצרניות רכב שונות ביטול קטגוריה זו הייתה גזר דין-מוות לדגם זה או אחר מתוצרתן, אך פורשה החליטה לייצר את כל 200 המכוניות אשר תוכננו לייצור כמכוניות כביש. תצורת המנוע שנמכרה הייתה שישה צילינדרים טורי בנפח 2851 סמ"ק בעל הספק של 450 כ"ס והנעה (הנאה..) כפולה. רוב המכוניות נמכרו עוד בטרם יוצרו ומעטים מחובבי פורשו זכו להיות בעליהן של יצירה מוטורית זו.
רק אותם ברי מזל ומספר כתבי רכב זכו לנהוג ב-959 אשר הייתה בעלת אחיזה, ביצועים והתנהגות כביש פנומנאלית ומושלמת. עד היום, בעיני חובבי רכב רבים ומושבעי פורשה בפרט, ה-959 הינה הפורשה הטובה ביותר אשר יוצרה אי פעם.



