לאחר שכשל ניסיונם של פורד ארה"ב ליצור שיתוף פעולה כלכלי עם פרארי ב-1963 החליטו בפורד למקד את שאיפותיהם במכוניות מרוץ וספורט, ובכך לנצח ולהביך את פרארי במרוץ הלה-מאנש 24 שעות. לשם כך, קבוצת מעצבים ומהנדסים מוקמה בבריטניה. פורד רכשו את שירותיו של אריק ברודלי ועם מנוע האב-טיפוס V8 המיועד למרוצים, בשילוב עם ג'ון וויר, לשעבר אסטון מרטין, החלה בתכנון מכונית התגובה, שלא אחרה לבוא, כ- GT40 שהוצגה לראשונה בשנת 1964.
בתחילת הדרך הרכבים נבנו כאבי-טיפוס למסלול המרוצים בלבד אך בשנת 1965 הוחלט להוציא מהדורה מוגבלת של דגמי ה GT40 לקהל הרחב. ליתר דיוק, דגמי ה- GT40 MK I היו דגמי המרוץ ודגמי ה GT MK III היו הרכבים שיכלו להרשות לעצמם מספר עשירים שחיפשו צעצוע מוטורי חדש.

השם GT40 נבחר בקלות משום שגובה הרכב היה 40 אינץ'. מתחת למעטה הפיברגלאס הברוטאלי מצויה שלדת מונו-שוק הבנויה ממתכת כבדה למדי. באופן טבעי, המנוע מוקם מאחורי תא הנהג.
בדגמי הא-טיפוס השתמשו בפורד במנוע מתוצרת פורד ארה"ב בנפח 4.2 ליטר בתצורת V8, בעל הספק של 380 כ"ס, ששולב לתיבת הילוכים קולוטי בעלת חמישה מהלכים והנעה אחורית. רכבים שהוצעו למכירה מחוץ למסלול המרוצים צוידו במנוע בנפח של 4.7 ליטר בעלי הספק של 335 כ"ס.

בסופו של דבר נזקקו למנועי השבע ליטר MKII בכדי לנצח את מרוץ הלה-מאנש 24 שעות בשנת 1966 ולסדרת מנועים נוספת, ה MX IV בכדי לנצח בשנת 1967, 1968 ו- 1969. המהירות הסופית אליה הגיעו בגרסאות אלו הייתה כ-320 קמ"ש.
ייצור הרכב החל בעצלתיים בשנת 1965, כשרוב רכבי ה GT40 נבנו בשלושת השנים הבאות. אמנם כמות לא גדולה יחסית של רכבים נמכרו מדגם ה MKIII אך רכבי מרוץ לשעבר הוסבו כרכבי כביש וניתן היה לראות גם גרסאות מרוץ נוסעות בכבישים, מהירות בצורה לא רגילה, עם פתחי אוורור קטנטנים בתא הנוסעים ובכך היו לרכבים לא פרקטיים לנהיגת כביש סטנדרטיים.

בסה"כ, 124 יחידות נבנו, מתוכן 12 היו אב-טיפוס ו10 יחידות של ה MK IV, 94 הרכבים שהגדירה פורד כמכוניות היצר הסדרתי צוידו באבזור מתאים למכוניות כביש. בשנות ה-70 צנחו משמעותית מחיריהם של דגם GT40 אך מתחילת שנות השמונים מחיריהם נוסקים מעלה…
לקראת סוף שנת 2003 תחדש חברת פורד את ייצור הGT40 אך הדגם ייקרא GT עקב חוקיות זכויות היוצרים על השם GT40 שנרכשו על ידי יצרן רפליקות ל GT40, אשר פשט את הרגל וזכויות השם הועברו לאחד מספקיו. ה GT יצויד במנוע בנפח 5.4 ליטרים בעל הספק של 500 כ"ס בתצורת V8 בעל מגדש-על.

האם דגם הGT יהפוך גם הוא לאגדה מוטורית?….שנים יגידו…
** כעבור למעלה מ-15 שנה מאז שכתבתי את הנ"ל, ניתן ואפשר לומר שגם דגם ה-GT הפך לאגדה מוטורית בת זממנו ואפשר לקרוא לדגם החדש – קלאסיקה מודרנית

