המכונית המעופפת ממריאה, נא להדק חגורות!
מאת: ליאור ברוך
דמיינו סיטואציה בה אתם נכנסים לרכביכם, משנים באמצעות כפתור בורר ממצב נסיעה למצב תעופה, חוגרים חגורות בטיחות (גם מאחור, כמובן) וממריאים עם המכונית שלכם לעבר מחוז חפצכם…. הרוח מבדרת את שיערכם, האנשים נראים מלמעלה כמו נמלים ותמו ימי הפקקים… נשמע דמיוני?
מספר מכוניות במאה ה-20 אכן הצליחו להתרומם מעל הקרקע לעומת אחרות שלא המריאו מעולם אך אף אחת מהן לא זכתה לייצור או להצלחה מסחרית. למעשה, עד עצם היום הזה עמלים בפיתוח המכונית המעופפת העתידנית כגון ה- Skycar.
כבר בשנת 1912 הרמן האקר בנה סירה מעופפת, סירה בעלת כנפיים ומנוע שהתרוממה מעל המים ובשנת 1917 התרוממה מעל הקרקע המכונית המעופפת הראשונה שנקראה Autoplane ונראתה כמכונית שחוברו לה שלוש כנפיים.
בשנת 1937 המריאה המכונית "Whatsit" שכונתה Arrowbile Flying Auto ורשמה מספר רב של טיסות מוצלחות.
דוגמאות נוספות למכוניות מעופפות לתקופה
בשנת 1945 התרוממה מעל פני הקרקע ה "Airphibian", מכונית שהייתה אמורה להיות מכונית מעופפת בייצור סדרתי והייתה פראקטית למדיי אך כשחוברו הכנפיים למכונית לצורך המראה נראה ותיפקד הרכב כמטוס ולא כמכונית. אך התרסקות המכונית המעופפת Convair וייצור 8 יחידות של ה- Airphibian סגרו את המפעל שעסק בייצורן.
בשנות החמישים, העולם המערבי התאושש ממלחמת העולם השנייה והכול נראה אפשרי ופתוח.אלו היו הימים בהם אחדים החלו לחשוב על המכונית המעופפת שנראתה עד אז רק בסרטי מדע בדיוני כמציאותית וחלום התעופה במכונית הפרטית עומד להתגשם.
לאחר שבשנות הארבעים הביע הנרי פורד עניין רב במכונית המעופפת נגנזו תוכניותיו בעקבות המלחמה ובשנות החמישים חברת פורד ביצעה מחקרים רציניים ומקיפים במטרה לבדוק את אפשרות ייצור מסחרי של המכונית המעופפת וכדאיותה הכלכלית. מגבלות טכניות, פראקטיות, חסכוניות ומגבלות ייצור היו חלק מהנושאים שנחקרו ותוצאות המחקר הראו כדאיות פיתוח וייצור של מכונית מעופפת. קהל היעד היה בעיקר כוחות ביטחון והצלה כגון משטרה, אמבולנסים מעופפים, צבא ובעלי ממון. חלק ניכר מגופים אלו משתמשים כיום במסוקים קלים ובכך הוכחה נחיצותם של כלי רכב מעופפים על פי מחקר פורד. המכוניות המעופפות שראתה פורד בחזיונה אמורות היו להיות זולות ועשרות מונים מהמסוקים הקלים אשר בשימוש כיום.
כשחברת פורד פנתה בזמנו למנהל התעופה הפדראלי בארה"ב היא נתקלה במגבלות הנוגעות לפיקוח על נתיבי תעופה. כמות הרכבים המעופפים בחזונה של חברת פורד הייתה הרבה מעבר לקיבולת נתיבי התעופה הקיימים בפיקוח מנהל התעופה שכן ניהול נתיבי התעופה היה בזמנו מורכב ונעשה כולו ידנית על פיסות נייר וייתכן שבעידן ממוחשב היו הדברים נראים אחרת. תוכניות פורד, נגנזו.
בשנת 1959 המריאה ה- Aerocar בתכנונו של טיילור מולט ותכנון זה אף זכה לשיתוף פעולה עם חברת פורד בשנת 1972 ו-263 הזמנות בעקבותיו אך כמות הזמנות זו לא הפכה את הפרויקט למשתלם כלכלית בעבור חברת פורד ופרויקט זה נגנז גם הוא.
העשורים הבאים כללו חלוצים אחדים שניסו לממש את חלום המכונית המעופפת תוך בניית כלי רכב שנראו כמו הכלאות בין מטוסים, טילים ומכוניות אך כאמור, ללא הצלחה משמעותית.
חברת Moller שוקדת בימים אלו על בניית ה- Skycar המוגדר כמטוס בעל יכולות המראה ונחיתה אנכיות אך גודלו מעט לגודל מכונית פרטית. המכונית מיועדת להסיע/להטיס ארבעה נוסעים בנוחיות ובטיחות.
ה- Skycar מצוייד במנוע זול יחסית לייצור ומשתמש בטכנולוגיית ה-וונקל. מחיר היעד למכוניות אלו שככל הנראה יגיעו לייצור סדרתי יגיעו למיליון דולר, עם מהירות שיוט של 560 קמ"ש ותחזוקה זולה יחסית נראה
סוף סוף מכונית מעופפת, לאחר עשרות שנות חלומות, סרטים וניסיונות כושלים.