מכונית קלאסית… כמעט לכל אחד מאיתנו, צירוף מילים אלו גורם לריגוש כלשהו, אם בשל זכרונות נוסטלגים ממכוניות אלו בימי חיינו הצעירים, אם בשל זכרון מסצינה בסרט חדש או ישן, בו מכונית קלאסית יפה ונוצצת משרתת את כוכב הסרט בנאמנות, או אולי פשוט בגלל שיש בהן משהו, באותן מכוניות קלאסיות, ענתיקות, חלק יאמרו, משהו שגורם לחלק גדול מאיתנו לרצות אחת כזו בחניה שלנו.
תתפלאו לדעת, שהדרך להגשמת אותו חלום, קצרה ופשוטה משחשבתם, כל עוד תשמרו על מספר כללים בסיסיים בתהליך איתור ורכישת אותו רכב קלאסי. כשמחפשים מכונית חדשה או משומשת "רגילה", נהוג לפתוח עיתון סופ"ש או לשוטט בלוחות אינטרנט שונים, במטרה למצוא את היומ-יומית הבאה. במקרה של המכוניות הקלאסיות, אופן החיפוש ואיתור הרכב שונה במעט. בישראל, מאגרי המכוניות הקלאסיות למכירה הינם לוח המודעות של אתר הרכב הקלאסי הישראלי וכן בלוח המודעות של מועדון החמש, בהם תמצאות מאות כלי-רכב קלאסיים/נוסטלגיים למכירה, במצבים שונים של תחזוקה ושיפוץ.
אחד הכללים הבסיסיים לרכישת רכב קלאסי, הינו היכולת האישית לתחזק כלי-רכב מסוג זה, אם מתוך היבטים כלכליים ואם מתוך רמת השיפוץ הנחוצה לרכב, מול רמת הניסיון של הקונה בשיפוץ כלי-רכב מסוג זה. לא אחת תמצאו "מציאות", בדמות מכונית חלומותיכם, במחיר שווה לכל נפש, אך שיפוץ מכוניות אלו עלול להיות יקר ומורכב בכמה רמות מעבר ליכולות הנ"ל ובשל כך, לפני שמתחילים בתהליך חיפוש הרכב הקלאסי של חלומותינו, חשוב לעשות את אותו חשבון נפש, להחליט על תקציב ולוח זמנים כללי לשיפוץ/תחזוקת כלי-הרכב ומשם, ניתן להמשיך הלאה על-פי הכללים המומלצים הבאים:
רישוי וטסט
גיל הרכב הינו גורם מכריע בשיקול רכישת הרכב. לרכב אשר גילו למעלה מ-30 שנה, ניתן לבצע הסבת רישוי ל"רכב אספנות", הטבה אשר מקנה הנחה משמעותית בעלויות הרישוי השנתית (מבחן רישוי פעמיים בשנה) וכן בעלויות הביטוח. עם הפיכת רכב לרכב אספנות, חלה על הרכב מגבלת נסיעה בין השעות 7-9 בבוקר, בימי חול בלבד. יש לברר מתי הרכב עבר את מבחן הרישוי האחרון, זאת בכדי לברר את שמישות הרכב. ברכב אשר לא עבר מבחן רישוי מזה שנים רבות, סביר להניח שיהיה צורך להחליף מערכות רבות ברכב כגון גומיות, אטמים, בולמים, צמיגים ועוד, בכדי להביאו למצב נסיעה התחלתי. מומלץ למצוא רכב בעל רישוי בתוקף, זאת בכדי לקחת את הרכב לנסיעת מבחן, אשר תאפשר לאבחן אבחון ראשוני של מצב הרכב.
שיעור היסטוריה
מומלץ ללמוד ככל הניתן אודות הרכב הספציפי. חפשו בספרים ובאינטרנט תמונות רלוונטיות, בהן תוכלו לראות אם הפנסים, הניקלים, הפגושים וכו' באותו רכב שתמצאו, הינם אכן המקוריים או שזהו "אילתור מקומי"…
בהנחה ואיתרתם בלוח מודעות כזה או אחר רכב פוטנציאלי, ישנם שלושה שלבים בסיסיים להמשך התהליך; שיחה ראשונית, מפגש הראשוני ונסיעת מבחן:
שיחה ראשונית
הניחו את הביישנות בצד. זהו השלב בו יש ל"לתחקר" את בעל הרכב על כל נושא רלוונטי הקשור למצב הרכב. שאלות כגון מצב הרישוי, מצב הפח, מערכת החשמל, המערכות המכאניות השונות, היסטוריה של הרכב וכו'. אם בעל הרכב מגמגם בשלב זה ומסרב לענות על השאלות, אל תתביישו לומר יפה תודה ושלום. ייתכן שעבור אותו מוכר המכונית שלו הינה פאר היצירה המוטורית ובמצב מושלם, אך ללא פרטים ותיאורים מפורטים אלו ממנו, אתם עלולים למצוא את עצמכם נוסעים עד לקצה השני של המדינה בשביל למצוא גרוטאה אשר אינה ברת שיפוץ…
מפגש ראשוני
רגע האמת, אתם עומדים מול הכלה הפוטנציאלית. נגבו את הריר ושנסו מותניים, שכן זה השלב לבדוק מה מצבו של הרכב, כפי שנראה לעין. יש לבחון את מצב הפח, הפגושים, השמשות, פנים הרכב, לוח השעונים, גג פנימי ועוד. מצב הרכב בד"כ יעיד על רמת התחזוקה של הרכב, גם אם הוא עומד כבר 20 שנה. חשוב לדעת שצביעת רכב, חלקי ניקל חיצוניים, שמשות, ריפוד מקורי וכו' הינם מרכיבים יקרים בתהליך השיפוץ ואם בשלב זה, מתוך חישוב עלויות פשוט של שיפוץ הנ"ל, כבר חורג מהתקציב הראשוני תכננתם, קחו צעד אחורה ותמשיכו הלאה, בחיפוש אחר הרכב הבא. ראוי לציין, שצבע חדש ונוצץ לרכב אינו בהכרח מדד לטיב פח הרכב וייתכן שזהו סה"כ כיסוי למצב רעוע. אל תתנו להתלהבות לגרום לכם לקנות רכב אשר יגרום לכם לשברון לב וכיס. אם עברתם את השלב הזה בהצלחה, ניתן להמשיך לשלב הבא, נסיעת המבחן.
נסיעת מבחן
הנעתם, התגלגלתם, אל תדמיינו את עצמכם בסצנה מסרט ישן, זאת לא המטרה בנסיעה הראשונית (טוב נו, מותר, קצת, לרגע ודי) המטרה בנסיעה זו הינה אבחון מצב המנוע, תיבת ההילוכים, בלמי ובולמים הרכב, תפקוד מערכות כגון מגבים, אורות, מזגן (אם יש), חימום וכו'. הפעילו את כל המערכות ברכב, במטרה לבדוק מה תקין ומה דורש השקעה.
אם עברתם גם את השלב הנ"ל בהצלחה, אל תמהרו לרכוש את הרכב, יש לעשות שיעורי בית, אשר בהם יש לעשות מחקר קטן אודות זמינות ועלויות החלקים בארץ ובעולם ובעקבות הערכת עלויות אלו, להגיע להחלטה אודות רכישה או חיפוש רכב אחר.
על מה יש לשים דגש מיוחד בתהליך החיפוש הנ"ל?
אבחון מצב הפח והמרכב
גלים יש בים, לא על פח מכונית חלומותיכם, גלים בפח הינם בד"כ סימן לעבודת פחחות לא מקצועית או לחיים לא קלים בהיסטורית הרכב (ניתן לבדוק בעזרת מכשיר מכאני/ או אלקטרוני את עובי החומר המסתתר מתחת לצבע הרכב. עבודת ההכנה לצבע הינה הבסיס לצביעה מוצלחת. הכנה טובה תוכל לגרום אפילו לצבע פשוט להראות טוב אך אין צבע שיגרום לעבודות הכנה גרועה להראות טוב.
לא כל הנוצץ זהב
חלקי כרום וניקל הינם מרכיבים חשובים למראה הרכב, באם קיימים. שלמות חלקים אלו הינה קריטית, שכן למכוניות רבות לא ניתן להשיג חלקי ניקל חדשים ותהליך ציפוי ניקל, הינו יקר יחסית ולא ניתן לביצוע על כל סוגי החלקים.
חלודה
חלודה הינה אחד האויבים הגדולים של כל מכונית, אם לא הגדול ביותר. יש לבדוק היטב את פח הרכב ובעיקר בנקודות ניקוז המים, מתחת לשטיחי הרכב, שיפולי תא המטען, חיבורי קורות השלדה, תחתיות הדלתות, חלקן הפנימי של מסגרות השמשות וכו'. כל נקודת חיבור בין שני חלקים פח שונים, הינה מועדת לפורענות החלודה ולכן יש לבדוק היטב את נקודות התורפה האלו.
פנים הרכב
יש לבדוק את תקינות המחוונים, מתגי האיתות והאורות, דיפון הדלתות, שלמות ריפוד מושבי הרכב, תקינות מנגנוני נעילה וחלונות, דוושות, הגה, מוט הילוכים וכו'. חידוש/שיפוץ/רכישת כל אחד מהנ"ל עלול להיות יקר עד מאוד ולכן אם ישנה תקלה באחד מהנ"ל, מומלץ לוודא עלויות וזמינות עוד בשלבים ראשוניים. בכלי רכב עם גג-פתוח, יש לשים דגש יתר על המסגרות ועל מנגנון פתיחת הגג ופחות על שלמות יריעת הבד עצמה, הניתנת לרכישה/שיפוץ במחירים סבירים.
היה מנוע?
המנוע מניע? אם לא ומדובר במנוע הדורש שיפוץ כללי, יש לקחת בחשבון שעלויות שיפוץ מנוע יכולות לנוע בין אלפים ספורים לבין סכומים של 5 ספרות, זאת על-פי סוג המנוע.
המנוע הניע? כשהרכב התחמם מעט, לטובת חיפוש עשן בלי אש, הזיזו את עצמכם לכיוון האגזוז ודאגו שמישהו ילחץ על דוושת ההאצה. עשן בעל גוון כחול יצביע על בעיה בשריפת הדלק וככל הנראה צורך בהחלפת טבעות אטימה (רינגים) ו/או גומיות שסתומים. עשן שחור יצביע בד"כ על כוונון לא נכון של יחס האוויר/דלק במאייד. עשן אפור יצביע בד"כ על סדק בבלוק, אטם ראש מנוע לא תקין ואף על בוכנה סדוקה. בתחילת עבודה בטמפרטורת נמוכה, ייתכן וייראו אדי מים יוצאים מכיוון המפלט. יש לוודא שאדים אלו נעלמים לאחר התחממות קלה של המנוע. כשהמנוע נמצא בטמפרטורת עבודה, יש לשמוע שאין נקישות שסתומים, אין גמגומים, צלילי נקישה/דפיקה מבלוק המנוע וכו', גם בהעלאת הסל"ד לסל"ד גבוה. מומלץ לבדוק את לחץ השמן במנוע באמצעות שעון לחץ שמן חיצוני.
לאחר כיבוי המנוע, יש להציץ מתחת לרכב ולחפש אחר נזילות שמן מהמנוע ומתיבת ההילוכים. כשהמנוע מתקרר, מומלץ לפרק את אחד המצתים ולבדוק את מצבו. מצת מפוייח או עם שמן יצביע על תערובת לא נכונה/עשירה מדי, או על נזילת שמן לתא הצילינדר או על תפקוד לא תקין של המצת, כתוצאה לדוגמא מנזק בצילינדר או בקירות הצילינדר, השסתומים או אטמי ראש המנוע.
מערכת הבלמים
מומלץ מאוד, לפני כל נסיעה ברכב, לוודא את תקינות מערכת הבלמים. מומלץ למשש את צינורות הבלם בכדי להרגיש אם הם יבשים, יש לוודא שישנו מספיק נוזל בלמים במשאבת הבלם ובמיכל המילוי וכן לחפש אם יש נזילות נוזל בלם מחיבורי הצינורות השונים. מומלץ לדרדר את הרכב במהירות איטית ולנסות את תפקוד הבלמים, זאת לפני הנסיעה הראשונית.
ברכב אשר עמד תקופת מה, מומלץ להחליף את רפידות וסנדלי הבלם וכן, לשפץ את משאבת בלם הדיסק/תוף. על-פי חוק, כל בדיקה/טיפול/תיקון של מערכת בלמים, חייבת להתבצע ע"י מכונאי/מוסך מוסמך ומורשה.
תיבת ההילוכים והמצמד
רוב תיבות ההילוכים ה"עתיקות" ידועות בעמידות שלהן לאורך שנים אך למרות זאת, מומלץ במסגרת נסיעת מבחן לבדוק את תקינותן. בתיבות הילוכים אוטומטיות, יש "להרגיש" את העברות ההילוכים ולוודא שאין החלקה בין העברת הילוך אחד למשנהו. בתיבות ידניות יש לוודא כי אין חריקות חריגות בעת העברת ההילוכים. יש לוודא כי אין נזילות שמן מתחתית התיבה או מחיבורה לגל-ההינע/מצמד. רעידה בעת תחילת נסיעה עלולה להצביע על דיסקת מצמד לא תקינה, אף שייתכן והיא נראית ומרגישה "תקינה". יש לוודא שבכל סל"ד, לחיצה מהירה על דוושת ההאצה, תגרום לתגובה מיידית של תיבת ההילוכים. החלקה או איבוד כוח עלולים להצביע על בעיות בתיבה או המצמד.
מערכת ההיגוי והמתלים
יש לוודא שיש חופש קטן מאד בלבד ולא חצי סיבוב מצד לצג עד שסיבוב ההגה מתחיל להשפיע על סיבוב הגלגלים. בתיבת הגה הידראולית, יש לוודא כי אין נזילות מהתיבה וחיבוריה וכן שהצינורות אינם יבשים.
מקמו את עצמכם לצד הרכב לצורך בחינת מצב המתלים. אם הרכב שקוע לפנים או לאחור, לרוב יצביע הדבר על תקלה בבולמי הזעזועים/קפיצי הרכב. יש לבצע את אותה בדיקה גם בחזית/אחורי הרכב. נסיעה על כביש משובש הינה הבדיקה הטובה ביותר למצב הבולמים. אם הרכב מתנדנד כמו ספינה ביום סוער או מאידך נשמעות נקישות מכיוון הגלגלים בעת עלייה על כל גבשושית, ככל הנראה, מצב הבולמים בכי-רע. יש לזכור שישנן מכוניות, אמריקאיות לדוגמא, בהן נסיעה בתחושת "אוניה" הינה טבעית ולאו דווקא מצביעה על תקלה.
אז….לקנות?…לא לקנות?..
מפתה מאוד לראות מולכם את רכב חלומותיכם ולרכוש אותו מתוך תפיסת הגשמת החלום, תוך התעלמות תמימה מעלויות השיפוץ וממצב הרכב. זהו שיקול מוטעה ברוב המקרים, אשר יוביל לשיפוץ לא ייסודי ובעקבותיו, ככל הנראה, רוב הסיכויים שלא תשאירו את הרכב ברשותכם. ברוב המקרים, רכישת רכב במצב משופץ תהיה זולה יותר מאשר שיפוץ עצמאי של הרכב, בהנחה שהשיפוץ אשר יתבצע יהיה ייסודי. בדיקה של כמה דקות או אפילו שעה, ככל הנראה לא תספיק בכדי לבחון את מצב הרכב עד תום. מוכר הגון וסבלני, יאפשר לכם לבדוק את הרכב לעומק ולא ילחיץ ויזרז אתכם.
כל מה שנשאר עתה, הוא להגשים את החלום….
כתב: ליאור ברוך