ההבדלים העיקריים בין סוגי נוזלי הבלימה השונים, הם טמפרטורת הרתיחה של הנוזל וספיגת המים. ל- DOT3 ו DOT4-יש יכולות ספיגת מים, לעומת ה-DOT5, אשר אין לו יכולות ספיגה. מה גם שה-DOT5 , להבדיל משני האחרים, לא "אוכל" צבע.
העובדה של- DOT3/4 יש יכולת ספיגת מים מאוויר, מחייבת להמנע כמה שאפשר מפתיחת מכסה מערכת הבלימה וכן לשמור על אטימותה המוחלטת. כשיש מים בנוזל, טמפרטורת הרתיחה שלו יורדת וכשהוא עובר במערכת כשהיא חמה, אם הוא הופך לגז, יכולות הדחיסה של הנוזל יורדות משמעותית (כי הוא כבר לא נוזל באותו איזור) וכך גם נפגעת יכולת הבלימה.
סוגי נוזלי הבלמים:
DOT3:
זהו נוזל הבלמים הנפוץ ביותר בכלי-הרכב, בעיקר הישנים/קלאסיים.
יתרונות:
- זול, זמין ברוב תחנות הדלק/חנויות חלפי הרכב.
חסרונות:
- DOT3 פוגע באטמים העשויים מגומי טבעי במערכת הבלימה, לכן לא מומלץ להשתמש בו במכוניות בהן ישנה סבירות שישנם אטמים מסוג זה.
- DOT3 "אוכל" צבע, יש להזהר מאוד בתהליך מילוי הנוזל ולשטוף היטב במים זורמים במקרה שישנו מגע עם צבע. כמו כן, יש לבדוק תכופות שאינן נזילות של נוזל הבלמים מהמשאבה הראשית/צינורות, נזילות העלולות לגרום לפגיעה כאמור בצבע הרכב.
- נוזל זה סופג מים מהאוויר (הידרוסקופי), ככזה, יש לשמור על אטימות מוחלטת של מערכת הבלימה וכן, מאם נפתח מיכל חדש של נוזל בלימה, יש להשתמש בו תוך שבוע מרגע פתיחתו.
- בזל היותו סופג מים, נוזל ה-DOT3 ספוג אותה לחות עלול לגרום לחלודה בצינורות בלימה העשויים ברזל וכן לצילינדרים.
DOT4:
נוזל זה נמצא בשימוש בעיקר בכלי-רכב מודרניים.
יתרונות:
- מחיר סביר יחסית לתמורה, זמין ברוב תחנות הדלק/חנויות חלפי הרכב.
- גם ה-DOT4 סופג מים מאוויר כמו ה-DOT3, אך בכמות נמוכה משמעותית.
- לנוזל זה נקודת רתיחה גבוהה מזו של ה-DOT3, נתון ההופך את נוזל זה למתאים יותר למכוניות הדורשות ביצועים גבוהים יותר ממערכת הבלמים.
חסרונות:
- DOT4 "אוכל" צבע, יש להזהר מאוד בתהליך מילוי הנוזל ולשטוף היטב במים זורמים במקרה שישנו מגע עם צבע. כמו כן, יש לבדוק תכופות שאינן נזילות של נוזל הבלמים מהמשאבה הראשית/צינורות, נזילות העלולות לגרום לפגיעה כאמור בצבע הרכב.
- יקר בד"כ בכמה עשרות אחוזים מה-DOT3.
- למרות שספיגת המים ב-DOT4 נמוכה מזו של ה-DOT3, גם כאן, לחות ספוגה עלולה לגרום לחלודה בצינורות בלימה העשויים ברזל וכן לצילינדרים.
DOT5:
נוזל בלמים זה ידוע בכינויו "נוזל בלמים סיליקון".
יתרונות:
- אינו "אוכל" צבע.
- אינו סופג מים מהאוויר, יעיל במקומות בהם הלחות גבוהה.
- אינו מזיק לגומי מכל סוג.
חסרונות:
- לא ניתן "למהול" את ה-DOT5 עם ה-DOT3/4, רוב התקלות עם נוזל בלמים זה, קרו בשל ערבובו עם נוזלי בלמים לא מתאימים. הדרך היעילה ביותר לשימוש בDOT5 היא ניקוי מוחלט של המערכת מנוזלים אחרים, לפני המילוי.
- בעבר, נוזל זה הזיק גם הוא לגומיות השונות במערכת הבלימה, יש לוודא כי הנוזל בו אתם משתמשים הינו יוצר משנת 2005 ואילך.
- היתרון של חוסר ספיגת המים של נוזל זה, מתבטאת לעיתים כחיסרון, שכן לחות במערכת הבלימה "מצטברת" במקום אחד, עובדה העלולה לגרום לחלודה באיתו איזור.
- נוזל זה "דחיס" מקודמיו, מה שנותן לעיתים תחושת דוושא רכה מעט.
- נקודת הרתיחה של נוזל זה נמוכה מזו של ה-DOT3/4.
- נוזל זה יקר משמעותית מה-DOT3/4 ובד"כ לא נפוץ בתחנות דלק, אלא ניתן לרכישה בחנויות חלפים לרכב.
DOT5.1:
נוזל חדש יחסית, אשר עם יציאתו לשוק גרם ללא מעט בלבול בקרב מכונאים רבים. למרות המיספור שלו, אין לו קשר ל-DOT5, שכן הוא עשוי מנוזלים בעלי אותו בסיס כמו של ה-DOT3/4 ולא על-בסיס סילקון כמו ה-DOT5 ובעל תכונות שונות ממנו.
ניתן להגדיר את נוזל ה-DOT5.1 כנוזל DOT4 בעל ביצועים משופרים.
יתרונות:
- נקודת רתיחה גבוהה משמעותית מהנוזלים הנ"ל, באם ברתיחה יבשה או רטובה. למעשה, נקודת הרתיחה היבשה של נוזל זה (275 מעלות צלזיוס) קרובה מאוד לזו של הנוזלים בשימוש מכוניות מרוץ (כ-300 מעלות צלזיוס) וכך גם לגבי נקודת הרתיחה הרטובה.
- להבדיל מ-DOT3/4, נוזל זה אינו אמור להזיק לגומיות השונות במערכת הבלימה.
חסרונות:
- נוזל זה אינו מבוסס סיליקון וככזה, הוא יספוח מים כ-DOT3/4.
- נוזל זה אינו "אוכל" צבע
- נוזל זה נדיר יחסית לרכישה. שכן היבוא שלו עדיין לא מסודר.
- מחיר נוזל זה יהיה יקר מזה של ה-DOT3/4.
טיפים נוספים:
עקרון ה-"אם זה עובד, אל תתקן את זה" עובדת יפה מאוד בכל הקשור לנוזלי בלמים. אם אין נזילות או סימנים לכשלות במערכת, אל תמהרו להחליף את הנוזל לנוזל "טוב" יותר בעקבות הכתבה הנ"ל. במקרים רבים, אם השינוי לא מתבצע בצורה מקצועים ותואמת למערכת הבלימה ברכב שלכם (סוגי המתכת, גומי וכו') ייגרם נזק למערכת.
אחת לכמה שנים מומלץ לבצע ניקוי וייבוש הנוזלים במערכת הבלימה, בכדי לייבש ולנקז הצטברות מים ולחות הגורמים לקורוזיה, זאת לפני מילו נוזל חדש, ללא תלות בסוגו.
DOT3 הינו כאמור מסוכן לגומיות במערכת הבלמים. לכן, יש להמנע במהילת DOT4 עם DOT3 במקרים של "היה חסר קצת בדרך הבייתה והייתי חייב להוסיף".. אם בוצעה מהילה, יש להחליף את כל הנוזל בכדי למנוע נזקים.
ה-DOT4, עם מחיר מעט גבוה מה-DOT3, יתן תמורה גבוהה משמעותית במניעות קורוזיה וכן ישפר את ביצועי המערכת בכל הקשור לנקודות רתיחה וכו'. אך כאמור, במקרים של מכוניות בהם נדרשים ביצועים גבוהים ממערכת הבלימה,נוזל ה- DOT5.1 יתן את המענה המושלם.
DOT5 אינו מומלץ לשימוש במכוניות ישנות/קלאסיות, שכן היותו מבוסס על סיליקון, אשר אינו סופח מים, מגבירה את החשש להווצרות קורוזיה במערכת הבלמים הישנה.
במקרה של החלפת נוזל בלמים מסוג אחד לסוג אחר, מומלץ מעבר לניקוז מלא של הנוזל הישן, גם להחליף את כל האטמים במערכת לפני המילוי בנוזל החדש.
כתב: ליאור ברוך